-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13090 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

آيا تقليد از مرجع جديد آيت الله صانعي با توجه به اين كه گفتهاند دختران در سن 13 سالگي به سن تكليف ميرسند و پسران همان سن 15 سالگي و نيز بازي با پاسور را اگر بدون برد و باخت باشد، ايرادي ندارد مي توان قبول كرد؟ با توجه به اين كه اعتقادات اينجانب به تكليف رسيدن سن دختر و پسر به خاطر رشد عقلي آنها ميباشند دخترها در سن 9 سالگي مسئوليت را به خوبي ميپذيرند اما پسرها به اندازة دخترها در اين سن مسئوليت پذير نيستند و فكر نميكنم ضعيف بودن يا قوي بودن ملاك باشد در هر صورت ميخواهم بدانم آيا تقليد از اين مرجع درست ميباشد زيرا اكثرا به خاطر اين كه آقاي صانعي مسائل را آسانتر مطرح كردهاند به جاي مراجع خود، از ايشان تقليد ميكنند . لطفاً ما را راهنمايي فرمائيد.



اگر فردي ويژگي هاي مجتهد جامع الشرايط را دار باشد مي توان از وي تقليد نمود و شرط تقليد اعلم بودن مجتهد است نه آسان بودن احكام از طرف ايشان. براي كسب اطلاع از اعلم بودن ايشان مي توانيد از دفاتر مراجع ديگر كسب اطلاع نماييد، تا در صورت احراز شدن اعلميت ايشان براي شما از ايشان تقليد نماييد. همچنين اگر از مجتهدي تقليد كرديد اما در مسأله اي خاص ديگري را از ايشان اعلم دانستيد مي توانيد در همان مسأله به مجتهد اعلم ديگر عدول و از ايشان تقليد كنيد. در مورد بازي پاسور نيز همه مجتهدان معتقدند كه بايد از حالت قمار خارج شده باشد، و در مورد سن بلوغ دختران و پسران غير از سن شرعي، ظهور خصوصيات بدني نيز ملاك مي باشد مثلاً اگر دختري قبل از سن شرعي علامت ديگري از بلوغ را بروز داد يا پسري قبل از سن شرعي محتلم شد يا قسمتهاي آلت جنسي او موي درشت و ريز درآورد وي بالغ است و بايد به احكام دين عمل كند اما اگر تا سن بلوغ هيچ علامتي نداشت ديگر نمي تواند او را بچه دانست بلكه از نظر شرع بالغ و متكلف مي باشد. همچنين پوشش پسران و دختران نابالغ نبايد زمينه گناه ديگران را فراهم آورده يا براي خود آنها مشكل ساز باشد. حضرت آيت الله فاضل لنكراني مي فرمايند: بر پدر و مادر است كه فرزندان خود را با آداب و رسوم اسلامي ووظايف شرعي آشنا كنند و چنانچه موارد مذكور موجب تهييج و مفسده شود اگر چه بچه مميز نباشد بايد آنان را بپوشانند و حفظ كنند تا جامعه آلوده و بي بند و بار نشود (1)

براي اطلاع بيشتر درباره احكام تقليد به رسالههاي عمليه مراجع تقليد رجوع كنيد.





منابع و مآخذ:

1ـ مسايل جديد از ديدگاه علماء و مراجع تقليد، تهيه و تنظيم محسن محمودي، ج1، ص179

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.